Omgaan met elkaar

Omgaan met elkaar

Met plezier naar school

Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. De school moet echt een veilige omgeving zijn. Om dat te realiseren, volgen we de volgende uitgangspunten:

  • We streven ernaar dat onze school een plek is waar kinderen, leerkrachten en ouders graag zijn.
  • We gaan respectvol met elkaar om.
  • De school stimuleert de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Deze algemene uitgangspunten hebben we vertaald naar specifieke afspraken:

  • We staan op school geen geweld toe.
  • Pestgedrag wordt niet getolereerd.
  • We zorgen voor een ordelijke, veilige en kindvriendelijke leer-en leefomgeving.
  • We leren kinderen verantwoordelijkheid te dragen o.a. d.m.v. klassendiensten.
  • We volgen de ontwikkeling van de kinderen met observaties en een leerlingvolgsysteem.
  • We gaan zorgvuldig met materialen om.

Gedrag en ontwikkeling

Tijdens de dagelijkse activiteiten letten we goed op hoe we met elkaar omgaan: leerlingen met leerlingen, maar ook leerkrachten en leerlingen. Iedereen moet met plezier naar school kunnen gaan. Door preventief te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en door de sociale verhoudingen in een groep in kaart te brengen, proberen we gewenst gedrag te stimuleren en pestgedrag te voorkomen.  Bij conflicten houden we wel steeds voor ogen dat alles een leerproces is en buigen we het conflict naar de kinderen toe om tot iets positiefs. We zoeken steeds met de kinderen en/of de groep naar goede oplossingen. We vinden het belangrijk dat dit altijd goed wordt uitgesproken en behandeld. De school heeft een veiligheidscoördinator. Zij kan in dit soort extreme gevallen een bemiddelende rol spelen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen komen pas tot leren als zij zich prettig en veilig voelen. Daarom besteden wij als school structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Aan het begin van ieder schooljaar werken wij extra hard aan groepsvorming. Gedurende het schooljaar krijgen alle leerlingen Soemo (= sociaal- emotionele) lessen en Trefwoord (identiteit en vormings-) lessen aangeboden. Het doel van deze lessen is dat elk kind op een goede manier kan omgaan met zichzelf en met anderen. Kinderen leren positief te denken over zichzelf en over anderen. We hanteren de volgende regels binnen de school:

Schoolomgangsregels Holtbanck
  • Je bent niet alleen op de wereld, houd dus rekening met elkaar.
  • Iedereen is anders: respecteer dat.
  • Iedereen hoort erbij: sluit niemand uit.
  • Help elkaar en werk samen.
  • Wees eerlijk en sportief
  • Scheld niemand uit: praat het uit.
  • Spreek positief over anderen: doe niet mee aan roddelen.
  • Denk na voor je iets doet.
  • Werk mee aan een goede sfeer in de groep.
  • Een ruzie heeft iedereen wel eens, maar doe je best om een ruzie uit te praten.

De leerlingen worden ‘gevolgd’ (lees: in de gaten gehouden) met behulp van het leerlingvolgsysteem CITI-LIB/SEO. De leerkrachten vullen een lijst in waarop zij kunnen aangeven hoe een kind in de groep staat. Ieder jaar vullen daarnaast alle kinderen vanaf groep 5 in, hoe zij zich voelen in de groep. Deze sociale ontwikkeling wordt besproken met de IBer van de school.  De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt gevolgd in FocusPO.

Schorsing en verwijdering.

Als een leerling zich niet aan afspraken houdt wat betreft het gedrag, wordt dit besproken met de leerling en er kan dan een passende sanctie volgen. Bij herhaling of een echt ernstig incident bespreken we dit met de ouders van dit kind. Een ernstig incident leidt tot een time-out met onmiddellijke ingang. In geval van time-out wordt de leerling voor de rest van de dag de toegang tot de school ontzegd. De ouders van deze leerling worden gelijk van het incident en de time-out op de hoogte gebracht. De time-out kan met één dag worden verlengd, indien noodzakelijk. Voor de leerling terugkomt, vindt altijd een gesprek plaats met schoolleiding, leerkracht, ouder en leerling.  Verwijdering is een zeer grote stap in dit proces, dat alleen kan plaatsvinden in overleg met het Bestuur van de school.  Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen. Dit is ook een grote stap en kan alleen plaatsvinden na uiterste inspanning van de school, na zorgvuldig gelopen trajecten met Passend wijs, en in overleg met het Bestuur.